bahserooz
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ bahserooz
آرشیو وبلاگ
      بحث روز (مباحث مدیریتی - انگیزش کارکنان -کارمند محوری وانسان محوری در سازمان -مشاوره کسب وکار - خانواده موفق وفرزندان موفق)
آشنایی با دمینگ ومدیریت مشارکتی نویسنده: bahserooz - دوشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٢

آشنایی با دمینگ ومدیریت مشارکتی






 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




خلاصه:دکتر
دمینگ‌ نخستین‌ آغازگر جدی‌ و نظریه‌ پرداز مدیریت‌ نوین‌ جهان‌ بر اساس‌ مشارکت‌
تمامی‌ کارکنان‌ ،مدیران‌ و مشتریان‌ یک‌ سازمان‌ است‌ که‌ با مکتب‌ جدید خود
تحولی‌ شگرف‌ پدید آورده‌ است‌ . مشارکت‌ وهمکاری‌ وی‌ با مدیران‌ ژاپنی‌ در توفیق‌
آنها برای‌ تولید یک‌ کیفیت‌ غبطه‌آور ، مورد تأیید و قبول‌ صاحبنظران‌جهان‌
پیشرفته‌ امروز است‌ .

وی‌ متولد سال ۱۹۰۰ در منطقه‌ " آیووا " آمریکا است‌. دارای‌ مدرک‌
دکترا (PHD) دررشته‌ فیزیک‌ و ریاضی‌ از دانشگاه‌
ییل‌ بوده‌ و در امور کشاورزی‌ ایالات‌ متحده‌ بعنوان‌ فیزیکدان‌ و ریاضیدان‌مشغول‌
فعالیت‌ شده‌ بود.

دمینگ استاد دانشگاه هاروارد بوستون - از مدیران و پایه گذاران وسترن الکتریک. وی
که پایه گذار مدیریت کیفیت است در دهه ۱۹۴۰ نقش اصلی در پیشرفت ژاپن داشت. امروزه
بزرگ‌ترین جایزه مدیریت کیفیت به نام او دمینگ نام دارد.

دمینگ
7 بیماری مهلک در سازمان ها را به شرح ذیل بیان می کند



۱- عدم ثبات در اهداف



2- تاکید بر روی سودهای کوتاه مدت



3- ارزیابی بر اساس عملکرد، رتبه بندی بر اساس شایستگی یا ارزیابی سالیانه عملکرد



4- عدم ثبات مدیریت



5- هدایت شرکت تنها بر اساس ارقام قابل دید



6- هزینه های دوباره کاری سرسام آور



7- هزینه های سرسام آور وارانتی، که توسط وکلایی که برای هزینه های محتمل الوقوع
کار می کنند.







دسته بندی خفیف تری از موانع:



1- غفلت از برنامه ریزی بلند مدت



2- تکیه بر تکنولوژی برای حل مشکلات



3- جستجوی نمونه های مشکل برای پیگیری به جای تهیه راه حل



4- بهانه آوردن مثل اینکه "این مشکل مثل مشکلات دیگر نیست







چهارده اصلی دمینگ در کیفیت بسیار مشهورند :



اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت





1- ایجاد عزم و اراده همیشگی و مستمر، برای ارتقا کیفیت در تولید کالا یا خدمات با
هدف اینکه توانمندی لازم را برای رقابت در بازار به دست آورد و تجارت شرکت و موسسه
به قوت خود باقی و پایدار بماند و علاوه بر آن اشتغال جدید هم بوجود آورد.



2- به کارگیری فلسفه جدید که بر اساس آن دیگر نمی توانیم اشتباهات مرسوم خود را با
این عنوان که اینها اشتباهاتی کوچک و در حد قابل قبول! هستند؛ توجیه کنیم. با این
دیدگاه حد قابل قبولی برای اشتباه در در مواردی مانند زیر وجود ندارد:



· ضایعات



· مواد معیوب



· کار معیوب



· محصول نامرغوب



· کارکنانی که آموزش ندیده انند و کار خود را بلد نیستند و می ترسند سووال کنند.



· خسارات جابجایی ها



· شیوه های آموزش قدیمی ضمن کار



· مدیریتهایی که در شرکت پایه و اساس بنیادی ندارند و هر آن ممکن است تعویض یا
اخراج شوند.



· مدیران منتظر شغل



3- باید از تکیه بر تحمیل کیفیت با بازرسی و مچ گیری افراد دست کشید و ایجاد کیفیت
در فرایند تولید را جایگزین آن کرد.



4- باید به روش رایج در خرید که در آن فقط قیمت ملاک انتخاب است، پایان داد و به
جای آن باید به کاهش قیمت کل تمام شده فکر کنیم. روابط با فروشندگان و تامین کننده
مواد مورد نیاز، بایستی بر داد وستد دراز مدت بر پایه اعتماد و دلبستگی متقابل
باشد.



5- روش تولید، یا ارائه خدمت را باید به صورت پیوسته بهبود بخشید تا کیفیت بالا رود،
بهره وری افزایش یابد و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.



6- استقرار مداوم روش آموزش ضمن خدمت در شرکت.



7- برقراری روش رهبری با این دیدگاه که کار مدیریت سرپرستی و نظارت نیست بلکه
وظیفه مدیریت رهبری است. یک رهبر باید تلاش کند تا موانع و مشکلاتی را که باعث می
شوند کارگران از کاری که انجام می دهند خوشحال نباشند و به آن افتخار نکنند، از
میان بردارد(اصل 12). یک رهبر باید در کاری که بر عهده دارد، حرفه ای باشد و نیز
اختیار کامل داشته باشد.



8- ترس و نگرانی را از سازمان خود دور کنید تا کارکنان بتوانند با خیال آسوده و
موثر برای سازمان کار کنند.



9- سدها و دیوارهای جدایی و نفاق را بین واحدهای مختلف سازمان فروریزید. افراد
واحدهای پژوهش، طراحی و تولید باید بصورت یکپارچه مانند یک تیم کارکنند تا موانع و
مشکلات تولید محصول و خدمات ، یا چگونگی استفاده از آنها را پیش بینی کنند و رفع
نمایند.



10- از شعار دادن و موعظه کردن خودداری کنید. نصیحت اثر معکوس دارد و باعث ایجاد
روابط نامطلوب بین کارکنان با یکدیگر از یک طرف و کارکنان و مدیریت از طرف دیگر می
شود چرا که تقصیر بسیاری از دستاوردهای کم بهره و بی کیفیت به گردن سیستم های
موجود است و برای بهبود آنها کاری از کارکنان ساخته نیست و اساسا خارج از اختیارات
و مسوولیت های آنهاست.



11- از برقراری استانداردهای کمی(سهمیه) برای تولید خودداری کنید. همچنین از به
کارگیری روش مدیریت بر اساس هدف گذاریMBO پرهیز نمایید.



12- سدها و موانعی که باعث می شود کارگران، مدیران و مهندسان از کاری که انجام می
دهند رضایت خاطر نداشته باشند، از میان بردارید. باید مسوولیت سرپرستان از مراقبت
صرفا کمی، به توجه کیفی تغییر پیدا کند. از مقایسه و ارزیابی افراد خودداری ورزید
و ارزیابی مشاغل یا مدیریت بر اساس هدف را رها کنید.



13- یک نظام آموزشی و خودبهسازی جدی و قوی به وجود آورید.



14- ترتیبی دهید که همه در فرایند دگرگونی در مدیریت مشارکت داشته باشند، به یاد
داشته باشید که این دگرگونی کار همه افراد سازمان است.

 

  نظرات ()
مطالب اخیر سازمان ومراکز فرهنگی اصول وفنون مذاکره انواع سیستم تفاوت‌ها و امتیازها ی نظارت همگانی در نظام مردم سالاری دینی(نمونه تحقیق دانشجوی اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت مدیریت دانش ترویج عرفان درختی شنبه ۱ فروردین ۱۳٩٤ ارایه کار تحقیقی فصل چهارم
کلمات کلیدی وبلاگ مدیریت (٥) مشارکت (۳) سازمان (۳) ارزیابی (۳) قالیباف (۳) کارافرینی (۳) محله (۳) مدیریت مشارکتی (۳) اشکور (٢) رفتار سازمانی (٢) محله محوری[1]، همبستگی اجتماعی، خانه محله، مشارکت (٢) محله محوری[1]، همبستگ (٢) جیرکل (٢) مراکز فرهنگی (٢) رفتار شهروندی (٢) سرپرستی (٢) ارزشی (٢) روابط عمومی (٢) رمضانی (٢) مدیریت شهری (٢) اصول (٢) جامعه (٢) کابالا (٢) اسلام (٢) اقتصاد (٢) عرفان (٢) فرهنگ (٢) ارزش کارآفرینی در اسلام (٢) اقتصاد فرهنگ (٢) جراین فتنه (۱) گرمستان (۱) ساندیچ (۱) آب صلواتی (۱) اسلام ومدیریت مشارکتی (۱) مدرسه صالح (۱) اداره سازمان (۱) شخصیتهای کارکنان (۱) تفاوت کارکنان (۱) کسب تجربه با اشتباه در کار (۱) نطارت در اسلام (۱) ناظرین خدا (۱) اقتصاد محله (۱) فرهنگ محله (۱) تفاوت وامتیاز (۱) سیستم بسته (۱) درس سازمان (۱) دانش (۱) هاشمی (۱) ایران (۱) قند (۱) خانواده (۱) دانشگاه (۱) موسیقی (۱) باران (۱) مجلس (۱) تحقیق (۱) شورا (۱) درخت (۱) استقلال (۱) شعر (۱) موفقیت (۱) طبیعت (۱) شهر (۱) حزب (۱) مدیریت دانش (۱) پودمانی (۱) ضرب المثل (۱) شکار (۱) سیستم (۱) امام خامنه ای (۱) استراتژیک (۱) کارآفرینی (۱) بهار (۱) تهران (۱) مدیر (۱) همبستگی (۱) آفتاب (۱) حافظ (۱) نسل (۱) مولوی (۱) اشتباه (۱) مدرسه (۱) ارزش (۱) مذاکره (۱) فرهنگسرا (۱) مدارس (۱) بسیجی (۱) مولانا (۱) زمان (۱) نماز (۱) رمضان (۱) مازندران (۱) مدیریت زمان (۱) صهیونیزم (۱) دکل (۱) خلاق (۱) دعوا (۱) موفق (۱) برنج (۱) دیروز (۱) شهری (۱) فست فود (۱) دبستان (۱) سلمان هراتی (۱) جزوه (۱) تفریح (۱) کارکنان (۱) جامعه شناسی (۱) 5s (۱) سار (۱) دینی (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) مردم سالاری (۱) شهرداری تهران (۱) میر مسعود (۱) قاضی وپسرش (۱) ابوالفضل بیهقی (۱) بونصر (۱) زبان بیگانه (۱) جامعه شناسی شهری (۱) دامن حیا ی آفتاب (۱) جریان انحرافی (۱) شهرتهران (۱) تقدیر نامه (۱) اجتماع محلی (۱) دمینگ (۱) سواره (۱) ذهنی (۱) مدیریت مدرسه (۱) رقابت سالم (۱) تلفن همراه (۱) مبانی (۱) فن (۱) کسب وکار (۱) بلخی (۱) آب معدنی (۱) ایده پردازی (۱) دلربا (۱) حقوقی (۱) جلال الدین (۱) حیات طیبه (۱) براده (۱) مربیان دینی (۱) لوح (۱) درختی (۱) سوزش (۱) بازرس (۱) ریاست جمهوری (۱) مدیریت عمومی (۱) خویشتن محوری (۱) اصول اولیه (۱) اولویت بندی کارها (۱) ترانه اشکوری (۱) شور ایاری (۱) 18را ه (۱) کسب سود (۱) منطقه 15 (۱) مدیریت محله (۱) مروم مدار (۱) با هوشی زنان (۱) زمان تحویل پروژه (۱) محله های شهری (۱) چیستی محله (۱) نهاد محله (۱) پیشروان محلی (۱) پدر مدیریت (۱) هاپیر استار (۱) شهررداری تهران (۱) دراز مالگه (۱) افراد سازمان (۱) نظافت سازمانی (۱) ایده ی جدید (۱) سیستم باز (۱) مدیریت مشارکتی در اسلام (۱) اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران (۱) سی پشت (۱) گلیه وا (۱) بوی شکلات (۱) نظارت همگانی (۱) مشارکت مذهبی (۱) باورهای دینی (۱) راهبرد دینی (۱) پیاده (۱) راهبرد (۱) 5سین (۱) استبدادی (۱) مسعودیه (۱) دم خروس (۱) نیازمندان (۱) 110 (۱)
دوستان من   پرتال زیگور طراح قالب