bahserooz
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ bahserooz
آرشیو وبلاگ
      بحث روز (مباحث مدیریتی - انگیزش کارکنان -کارمند محوری وانسان محوری در سازمان -مشاوره کسب وکار - خانواده موفق وفرزندان موفق)
نقش خدمات مشاوره در تقویت باورهای دینی دانش آموزان دبستانی نویسنده: bahserooz - سه‌شنبه ٢ فروردین ۱۳٩٠

نقش خدمات مشاوره ای در تقویت باورهای دینی دانش آموزان دبستانی

 نورالدین رمضانی -آروز موسوی گرمستانی@ymail.com: n.ramezani

 

چکیده مقاله

امروزه مشاوره های دینی بیش از پیش نیاز به بازنگری دارد. توجه به اصل آموزه های دینی در فرایند های یاددهی و یادگیری اصلی است که کم تر بدان توجه شده است.

مبحث خداشناسی و شناخت ذات لایزال الهی که از شناخت خود سرچشمه می گیرد می بایست با شکل گیری مفاهیم اولیه ی  دینی که در کتاب های هدیه های آسمان به آن توجه شده است هم سو و هم جهت باشد.

مربی خود بایستی در کنار مفاهیم وآموزه های کتاب ، نقش مشاوره ای ایفا نماید (سوره لقمان . آیه 17)

شناخت حقایق دین ، توجهات خاص آموزگار به مسایل دینی و طبیعت ، نحوه ی القاء مفاهیم دینی، استفاده از مفاهیم  خداشناسانه ی کتاب های درسی و به کار بستن عملی ( نمود عملی مفاهیم دینی و آموزه های تربیتی باید در معلم کلاس عینیت یابد تا در دانش آموزان اثر گذاری لازم صورت پذیرد) ، آشنایی با شیوه های نوین تدریس دینی ، مقبولیت و محبوبیت معلم در میان کودکان ( این مؤلّفه بیشترین برد را به جهت تاثیر مفاهیم دینی در کودکان و نوجوانان دارد.) همگی نشان از نقش خدمات مشاوره ای در تقویت باورهای دینی دارد.

(نقش خدمات مشاوره ای  در این مقاله با نقش روانشناسان مشاوره ای اشتباه گرفته نشود. )

 

 

کلید واژه : دبستان – باورهای دینی –مشارکت مذهبی – راهبرد دینی –مدرسه خلاق

 

 

 

 

 

مقدمه

آیا تا به حال شنیده اید که چرا با وجود این همه کتاب های دینی و مفاهیم ژرف و عمیق خداشناسی در تمام مقاطع تحصیلی و هم چنین سخنرانی ها و تراکت ها و مسابقات قرآنی و تربیتی و چاپ بسیار زیاد کتاب های مذهبی( با موضوعات داستان های قرآنی و پیامبران و امامان ) هنوز نتوانسته ایم نسل نوجوان را به جوانانی متعهّد و با ایمان که بتوانند همه ی آموزه های دینی را در رفتار آنان به وضوح یافت و هریک بتوانند معلم نوجوانان این مرز و بوم باشند ، دست یابیم؟

به زعم مؤلف ، علت این سوال را باید در مربیان و معلمان جست و جو کرد.

هرگاه بتوانیم بدون ریا و فقط برای رضای خدا کاری را انجام دهیم این باعث می شود که در وجودمان اصول و مفاهیم دینی طوری جلوه نماید تا زبان ما تاثیر پذیری لازم را در جان و مغز نونهالان و نوجوانانمان داشته باشد.

         توجه به نیازهای مذهبی دانش آموزان نونهال و شناخت آنان از این اصول دین و تحقیق و کاوش در دین خود می تواند این سرمایه های آینده را به صراط مستقیم رهنمون سازد. ان شاء الله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مولف سعی می کند دراین مقاله از چندزاویه به موضوع باروهای دینی وتقویت آن در دانش آموزان بپردازد :

الف )تربیت دینی در کلام وحی

در آیات شریفه سوره لقمان آمده است :

 

ای فرزند عزیزم نماز به پا دار و امر به معروف و نهی از منکرکن و بر آنچه که بر تو می رسد صبر کن حقیقتا که این (کارها) از کارهای ثابت و راسخ است. و به تکبر و ناز از مردم رخ بر متاب و در زمین با غرور و تکبر قدم بر مدار که خدا هرگز مردم متکبر و خود ستا را دوست نمی دارد. در رفتارت میانه روی اختیار کن و صدایت را پایین بیاور که حقیقتا ناشناخته ترین ( و زشت ترین ) صداها صدای الاغ است.(همان منبع)

 ب)تربیت دینی

در تربیت دینی 5 مرحله را پشت سرمی گذاریم که این مراحل به صورت مستمر و منظم یکی پس از دیگری خواهد بود.

الف) سن دینی : اولین مرحله ی تربیت دینی انس دینی است. از دورانی که جنین در رحم مادر است باید کودک را با معنویات آشنا کرد. مثل گوش دادن به قرآن در دوران بارداری. کودکی که در سال های اول زندگی با قرآن و نماز خواندن پدر و مادر آشنا می شود از 3-4 سالگی همین اعمال را تکرار می کند و هنگامی که شما پس از مشاهده رفتار او ، وی را می بوسید و به او لبخند رضایت بخش می زنید به یادش می ماند که هر موقع این حرکات را انجام داده از شما یک پاداش درونی دریافت کرده است. در روان شناسی به این پدیده شرطی کردن می گویند. کودک در سال هایی که زندگی مستقلی را دنبال می کند که نماز می خواند سیمای پدر و مادرش را شاد می کند و در او شوق و     علاقه ی به دین ایجاد می شود.

ب) عادات دینی : وقتی کاری را بارها و بارها تکرار کردیم این عمل در شخصیت ما نفوذ می کند و استوار و پایدار می شود. ( مثل عادت به نظم سحر خیزی و مسولیت پذیری ) و یا هر عادت دیگری .

از خصوصیات مهم دوران دبستان عادت پذیری است. اگر پدر و مادرها و اولیا مدرسه در این سالها همت کنند و عادات ارزشمندی را در فرزندان یا دانش آموزان ایجاد نمایند، در سالهای بعدی نیازی به صرف نیرو و هزینه نخواهد بود.  مثلا بچه ها را به خواندن نماز اول وقت عادت دهیم و به آنان بیاموزیم صبح ها قدری زودتر از خواب برخیزند و نماز بخوانند.

ج) معرفت دینی: کودکی که در سالهای پیش دبستانی و دبستانی با آداب دینی انس پیدا می کند و عادات دینی در او بوجود می آید در سالهای بعدی باید معرفت دینی پیدا کند که اگر این مرحله با آگاهی کامل صورت گیرد مرحله ی چهارم که عمل به آموخته های دینی است انجام می پذیرد.

د) خودجوش دینی: وقتی شخصیت دینی شکل گرفت ، فرزند از یک نیروی خودجوش درونی استفاده می کند و به دنبال عشق برتر خدایی و الهی می گردد. آداب و روش های مفید تربیت چنان مهم است که امام صادق (ع) می فرمایند: بگذار فرزندت 7 سال اول بازی کند ، 7 سال دوم او را با آداب و روش های دینی تربیت کن و در 7 سال سوم مانند دوستی صمیمی با او همراه باش.

کلاس درس ، نقطه ی آغازین خدمات   مشاوره ای

پاسخ صحیح و درست و در حد سن نونهالان و نوجوانان به سوالاتی نظیر خدا ، آفرینش  پیامبران ، بهشت و جهنم و ... همگی نشان از فطرت پاک و خداجوی آنان دارد ؛ از همین فرصت باید به بهترین نحو ممکن هم سو با مفاهیم دینی دروس ابتدایی را به صورت تلفیق با قرآن و هدیه های آسمان تدریس نمود .

نونهالان و نوجوانان ما معلم کلاس را به عنوان کسی که همه چیز را می داند سوالات فراوانی از وی می پرسند. بدیهی است که معلم باید از قبل سوالات دانش آموزان پایه ی تحصیلی خود را شناسایی نماید و بتواند نسبت به پاسخ گویی آن اقدام نماید.

زنگ قرآن از این جهت بسیار مهم و حائز اهمّیّت است. لکن متاسّفانه این زنگ در مدارس آن چنان که باید و شاید بهای       کم تری داده می شود. شاید علت این باشد که کلاس های ضمن خدمت کم تری در باب روش های نوین تدریس درس قرآن برگزار گردیده است. لذا بایستی در کلاس قرآن خدمات مشاوره ای را با ظرافت خاص و با حوصله و صبر زیادی به انجام رساند. شاید این سوال مطرح شود که خدمات مشاوره ای در زنگ قرآن چگونه صورت می گیرد؟

ترجمه ی آیات درس اگر با آهنگی که    دانش آموزان را متاثّر نماید ، خوانده شود و با توضیح معلم ( به صورت تفسیری قابل فهم برای نوجوانان و نونهالان ) همرا ه شود به طوری که معلم در توضیحاتش از تجاربی که

دانش آموزان در زندگی خود با آن همراه   بوده اند ، بهره ببرد گامی موثّر در جهت خدمت مشاوره ای برداشته است.

پخش سریال های مذهبی در تلویزیون و رسانه ها گامی مثبت در جهت تقویت نمودهای تربیتی دانش آموزان است. در این جا نقش معلم بسیار حیاتی و مهم است از این جهت که گاهاً سوالاتی  از سریال و مسایل مذهبی موجود در آن در ذهن     دانش آموزان نقش می بندد که معلم بایستی به مهارت خاصی به آن سوالات پاسخ دهد.

 

راهکارهایی برای مشارکت مذهبی دانش آموزان در مدرسه:]

1. پخش اذان و سکوت دانش آموزان هنگام شنیدن اذان ظهر از بلندگوی مدرسه به صورت هماهنگ در سطح مدارس منطقه.

2. اختصاص دادن یک جلسه اولیاء و مربیان در مدارس جهت آموزش و اهمیت فواید اذان و اقامه توسط مربیان تربیتی یا توسط یکی از اولیای دانش آموزان به منظور سهیم نمودن اولیای دانش آموزان به عنوان الگو و نمو برای فرزندانشان.

3. گرامی داشت یاد و خاطره ی اولین اذان صدر اسلام توسط " بلال حبشی " درسالروزشان و مشارکت دادن خود دانش آموزان در برگزاری این مراسم.

4. آموزش و تفسیر اذان و اقامه و مسایل تربیتی در شور دانش آموزی و انجمن و انتقال مسایل مطرح شده توسط اعضای این شورا به کلیه ی دانش آموزان.

5. برگزاری نمایشگاه از آثار ودست سازه های دانش آموزان در سطح مدارس توسط دانش آموزان و مربیان تربیتی در ارتباط با اذان و اقامه و نماز.

6. برگزاری مسابقات علمی – دینی –فرهنگی بین دانش آموزان و معلمین جهت آموزش و تشویق به مطالعه و یادآوری و به روز شده اطلاعات و تقویت بنیه آنان.

7. نمایش فیلم های آموزنده و مذهبی از زندگی شخصیت های دینی – علمی درباره ی نماز در ساعات پرورشی و قرآن و ...

8. تهیه و تنظیم بروشورهایی با همکاری مشاورین مدرسه و امور تربیتی در ارتباط با  آموزش اذان و اقامه. (مجله نگاه .شماره 376)

"مدارس نفوذ قدرتمندی برزندگی کودکان دارند .آنها می توانند به طور گسترده خدمات موثری را برای همه دانش آموزان فراهم کنند .در گذشته مردم تا این حد نسبت به زمینه های فکری – بدنی – وعاطفی فرزندانشان حساس نبودند .در حالی که امروز این توجه صد چندان شده است "0شعبانی ورکی .1385)

ما اکنون برای آماده کردن کودکان جهت ورود به هزاره سوم هستیم .باید باپشتوانه دینی ومسلح به علوم امروزی فضای مدرسه به مدیریت اثربخش وتغییر هدایت کنیم .تا مدرسه ای اخلاق مدار ودانش آموزان دین دار داشته باشیم .

 

فضاسازی تربیتی برای دانش آموزان:

هنر بهترین وسیله برای تحریک دل کودکان و نوجوانان به منظور ترغیب آنها به سوی"حق" ،"خیر" ، و ایجاد "بصیرت " در آنان است. از طریق هنر می توان " توجه"  کودکان و نوجوانان را به سوی نیکویی ها جذب کرد و موجب ایجاد  عاطفه های خوب در رشد شد و در نهایت آن را به سوی " غایت های مطلوب " حرکت داد. (مجله نگاه .شماره 376 )

·        راهبردهای فضاسازی تربیتی

1. توجه داشتن به عناصر ارتباط سالم

از نیازهای اساسی والدین و معلمان در امر تربیت ، مهارت برقراری ارتباط سالم است. به این معنا که طرفین در امر مبادله ی اطلاعات و احساسات در فضایی مناسب و مشارکت کرد ، با یک دیگر هماهنگی داشته و در این ارتباط هر دو احساس ارزشمندی کنند. به طور کلی ارتباط انسان ها با یک دیگر        بر اساس دو بینش برقرار می شود : "کرامت و اهانت "  یعنی یا بر اساس تکریم شخصیت یا تحقیر شخصیت .

دمینگ با قانون 15-85معتقد است که 85درصد مسولیت کیفیت بر دوش "نظام آموزشی " است .ما اکنون در عصر وجهان اطلاعاتی زندگی می کنیم وبرای تحقق شیوه ی  یک زندگی نوین باید فرهنگ تعهد وتفاهم نسبت به مصالح همگانی ومنایع ملی ایجادشود .(جاتان  کازول .1992)مدارس باید را ه را نشان دهند .آنها باید به نیازهای دانش آموزان پاسخ دهند وبرای موفق شدن در جامعه ی  درحال تغییر به آنان مهارت ها وابزارهایی ارایه دهند .ارتباط بین دانش آموزان واولیای مدرسه بایستی تقویت شود .

 از دیدگاه اسلام ارتباطی سالم است که بر پایه ی تکریم شخصیت و عزت نفس و احترام متقابل افراد استوار باشد.

برای کمک به ایجاد فضاسازی تربیتی بر اولیا و مربیان لازم است که به عناصر ارتباط سالم توجه داشته و آن را به صورت یک مهارت در خود رشد دهند.

عناصری از قبیل وضعیت ظاهری نگاه ها و حالت های چهره ، حرکت ابروها و دست ها خضوع و فروتنی و نیز فضای معنوی شرایط زمان و مکان ، نوع کلمات و جملات ، آهنگ و لحن بیان ، خوب گوش دادن ، سخن خوب گفتن از جمله عناصر مهم در ارتباط سالم هستند که در ایجاد فضای تربیتی مناسب نقش هم ایفا می کنند.

2. هدف آگاهی و بالا بردن ادراک کودکان و نوجوانان

3. وجود نیروهای کارآمد در امر تعلیم و تربیت

الف)شخصیت نافذ که فرزند تو را بپذیرد  دوست بدارد ، شخصیت خود را از روی شخصیت تو بسازد. مایه های نفوذ عبارتند از : صداقت ، صمیمیت و محبت.

ب)قدرت تفهیم : آشنایی به زبان   روان شناسی تعلیم و تربیت

ج) اطلاعات کافی ، فهم موضوع درس

                4. فضای مناسب فیزیکی و سایر امکانات :

محیط مناسب و شاد و جذاب از عوامل مهم و موثر در فضاسازی است. حجم و فضای     اتاق ها ، نوع رنگ ها و نور و گرما و سرما و غیره باید با یافته های علمی و روان شناسی هماهنگ باشد.

                5. هماهنگی و مشارکت عوامل مدرسه :

همکاری ، پشتیبانی و مشارکت معلمان  و مدیر و معاون و مشاور ، فضایی را ایجاد کند که دانش آموز با احساس آرامش  انگیزه و اطمینان به اخذ درس ها به رفتارهای خوب بپردازد. تضاد و چندگانگی بین عوامل مدرسه یکی از آسیب های خطرناک در نظام تعلیم و تربیت به شمارمی رود.(مجله نگاه .شماره 383)

 

 

گذر از آموزش دینی به سوی تربیت دینی:

امیر المومنین علی (ع) در نهج البلاغه چنین می فرماید :

فرزندان خود را بر اساسی که خود تربیت شده اید تربیت نکنید که اینان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.(نهج البلاغه )

 از این حدیث گران قدر جز این نمی توان استنباط کرد که انتقال مفاهیم به نسل جدید نیاز به روش های جدید و همخوان با اوضاع جدید دارد و در صورت بد عمل کردن و تاکید بر شیوه های سنتی در آموزش به سادگی مورد بی توجهی نسل جدید قرار می گیریم و تمام تلاش های ما بی ثمر می ماند.(علاقه بندان .1371)

برای تربیت دینی کودکان مقطع ابتدایی لازم نیست که آنها را با مفاهیمی چون زیبایی  دوستی ، محبت و عبادت آشنا نمود زیرا او با نماد محبت ، عشق و دوستی و گرایش خالصانه به معنویات دارد .(مجله رشد دانش آموز .1385)

باید تلاش کنیم در تربیت دینی دانش آموزان به حفظ و نگهداری و پرورش گرایش ها و تعمیق و تقویت ارزش های درونی او بپردازیم.(علاقه بندان .1371)

راهکارهایی برای تعمیق و تقویت باورهای دینی

1. تشکیل کمیته های مختلف مانند : کمیته نماز ، تواشیح ، سرود ، دکلمه و نمایش نامه و کمیته پژوهش .

2. تلفیق آموزش دینی با تمام دروس ( علوم اجتماعی ، تاریخ ، هنر و ...)

3. فراخوان مقاله با موضوع خاطره های نماز ، باورهای مذهبی و موفقیت ها ، نماز و پرورش اخلاق نیکو ، گفت و گو با خالق یکتا و بهداشت در دین .

4. جذاب نمودن نمازخانه یا مکان اجرای مراسم مذهبی ، چون معطر ساختن آن ، تمیز و زیبا بودن اعتدال از نظر گرما و سرما نقاشی های مناسب با ارزش های دینی روی دیوار .

5. حرکت های دسته جمعی در انجام مراسم های دینی ، برگزاری نماز های جماعت ، شرکت در مراسم زیارت عاشورا ، ایام سوگواری و جشن های مذهبی و مولودی ها . (صورتجلسه شورای مربیان دبستان میثاق  منطقه کهریزک -.1388)

تا این جا موضوعاتی که مطرح گردید و راهکارهایی که ذکر شد همگی در واقع خدمات مشاوره ای غیر مستقیم در سطح مدرسه و یا کلاس بوده است که اگر به زعم بنده به طور کامل اجرا شود در واقع گام اساسی در جهت بهبود رویکردهای تربیتی و تقویت باورهای دینی برداشته خواهد شد.

البته موارد استثنایی هم وجود دارد  مثلا دانش آموزی که مورد اخلاقی داشته و با ناسازگاری در کلاس و مدرسه جریان سازی کرده و دیگران را هم به طرف خود می کشاند. شایان ذکر است که یک چنین مواردی در بین دبستانی ها نادر است ولی در بین دانش آموزان دوره ی راهنمایی و دبیرستان به وفور یافت می شود.

راه اساسی و سالم در برخورد با چنین قضیه ای صبر و شکیبایی و استعانت  از درگاه احدیت و توسل به ائمه ی اطهار(ع) و در ادامه تلاش برای کمک به پرورش و رشد دینی دانش آموز که   می بایست ابتدا موشکافانه به بررسی عدم علاقه ی وی به دین و باورهای مذهبی پرداخت و علل و موانع رشد دینی را در او کشف نمود. سپس با دوستی و محبت و علاقه به آینده و وضعیت او ، بتوان شخص را در جهت تکامل اخلاقی سوق داد.

طرح دوستی و مودت در بین دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان از مهم ترین اصول و راهکارهای طلایی است که معلمان   دل سوز از آن بهره می برند.(علاقه بندان .1371)

مطلب مهم دیگری که به نظر بنده در تقویت و رشد باورهای دینی دانش آموزان دبستان حائز اهمیت است

بهداشت روان وسلامت آنان است چرا که بهداشت روان و خدمات مشاوره ای در تقویت باورهای دینی رابطه ای تنگاتنگ دارند.

مادامی که این بهداشت روان برقرار باشد دانش آموزان روال عادی و طبیعی خود را در رشد هوشی ، باور دینی ، رشد هیجانی و ... طی می کند.

 

 

 

 

بهداشت روانی در مدارس امروز ما

مدرسه و محیط های آموزشی کانون توجه صاحبنظران سلامت روان هستند. صاحبنظران مسایل روانی در کنار توصیه به خانواده ها در جهت شناخت عوامل موثر در بهداشت روان و تامین آن ، مراکز آموزشی و مدارس را مورد توجه خود قرار می دهند و ایجاد آشنایی و رعایت این عوامل را در مدارس تاکید می کنند. رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان اهداف اساسی خود به آنها توجه دارند مستلزم تامین بهداشت روان دانش آموزان است. تحقیقات متعددی نشان می دهد که سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه ای مستقیم دارد.( مجله نگاه .شماره 381)

محیط فیزیکی مدرسه و بهداشت روانی آن:

1. نور ، رنگ ، بهداشت محیط حیاط مدرسه و سیستم سرمایشی و گرمایشی مدرسه

2. بهداشت روانی مسولین مدرسه ( نوع برقراری ارتباط دو طرفه مسولان مدرسه با دانش ‌آموزان و تعامل و رفتارهای آنان).

3. نقش مشاور در تامین بهداشت روانی مدرسه ( شناسایی  دانش آموزان مشکل دار و تلاش در جهت رفع موانع و صحبت های فی مابین با معلم کلاس )

4. توصیه هایی برای ارتقاء بهداشت روانی مدارس با شاگردان.(گلزاری -1388)

  

 

 

راهکار اساسی

برگزاری جلسات آموزش خانواده و روشن و آگاه ساختن اولیا از بهداشت روانی بچه ها . برگزاری کلاس های مهارت های زندگی .

راهکار طلایی

از دانش آموزانی که مشکل دارند می خواهیم که درباره ی دوستانشان قضاوت صحیح کنند رفتار آنان را نقد کنند. حتی می توانند  درباره ی دانش آموزانی که مشکل اخلاقی  ورفتاری و هنجاری دارند نظر بدهند و با راهنمایی معلم پرونده تشکیل داده و موضوع را بررسی نمایند.

"گلاسر "برای حل مشکل از واقعیت درمانی استفاده می کند ؛ وی معتقد است که نیازهای انسان شامل دو قسمت است : 1- نیاز به مبادله ی عشق و محبت: فرد باید دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن را بیاموزد و ...

2- نیاز به احساس ارزشمند بودن : برای کسب این احساس معلومات و قدرت تفکرلازم است. اگر کودکی که به مدرسه رفته است در تحصیل معلومات ( فراگیری شیوه ی تفکر و حل مشکلات ) شکست بخورد بعید است که خانواده و یا اطرافیان وی بتوانند شکست او را جبران نمایند. (همان منبع )

دانش آموزان در خلال فراگیری روش تفکر و حل مساله که لازمه ی دستیابی به ارزشمندی است می توانند آموختن اهداء و دریافت محبت و اعتماد به نفس کافی را بدست آورند.(مجله رشد –شماره 349)

 در قلمرو مدرسه محبت می تواند به عنوان بهترین نوع احساس مسولیت اجتماعی قلمداد شود. اگر بچه ها احساس مسولیت در قبال یک دیگر ، دل سوزی ، توجه نسبت به هم دیگر و کمک فی مابین را نیاموزند و هر کاری را با نیت خودی و برای خود انجام دهند نه به خاطر دیگران ، در این صورت مفهوم محبت کمرنگ می شود.(قرائتی .1384)

بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه در کوران مشکلات اجتماعی و آموزش مدرسه حساسیت و دل سوزی را داشته باشند و برای حل این مشکلات به یک دیگر کمک کنند.

همه ی مدارس باید قسمتی از برنامه ی خود را به آموزش احساس مسولیت اجتماعی اختصاص بدهند تا هویت موفقی دردانش آموزان به ثمر نشیند.(برداشتی آزاد از سخنان وزیر آموزش وپرورش .1388)

ایده ی ثمربخش

داستانی ساختگی در خصوص یک مشکل را طراحی کرده و به دانش آموزان می دهیم و از آنان می خواهیم که به یک راه حل برای این مشکل فکر کنند. می توانیم یک کارگاه حل مشکل در مدرسه برپا نماییم.

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

دانش آموزان ما هر کدام در آینده ، یک خانواده ی کوچک از یک جامعه ی بزرگ را خواهند ساخت. بالطع سلامت روان و باور دینی هر یک از آنان زمینه ساز رشد و شکوفایی فطرت پاک و خداجوی فرزندان نسل بعدی خواهد شد.

لذا بارور ساختن و رشد و تقویت انگیزه های دینی دانش آموزان ما جامعه را به سوی کمال حقیقی که همان قرب الی الله است رهنمون می سازد.

اینک ما معلمین می بایست با رعایت همه ی جوانب کار این امانات الهی را با تحکیم  پیوند الهی و ائمه ی معصومین (ع) به سرمنزل مقصود برسانیم.

دانش آموزان ما با طینتی پاک به دنیا قدم گذاشته اند و هر چه ما در رفتار و کردار خود اصول و مبانی دین مبین اسلام را رعایت کنیم تاثیر شگرف در رشد تعالی نوگلان آینده گذاشته ایم.  ان شاءالله

  نظرات ()
مطالب اخیر تعریف لغوی مشارکت مشارکت اجتماعی روش های تغییر و اصلاح رفتار تهیه وتنظیم :نورالدین رمضانی روشهای اصلاح تغییر رفتارکودکان سازمان ومراکز فرهنگی اصول وفنون مذاکره انواع سیستم تفاوت‌ها و امتیازها ی نظارت همگانی در نظام مردم سالاری دینی(نمونه تحقیق دانشجوی اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت مدیریت دانش
کلمات کلیدی وبلاگ مدیریت (٥) مشارکت (۳) سازمان (۳) ارزیابی (۳) قالیباف (۳) کارافرینی (۳) محله (۳) مدیریت مشارکتی (۳) اشکور (٢) محله محوری[1]، همبستگی اجتماعی، خانه محله، مشارکت (٢) رفتار سازمانی (٢) تغییررفتار (٢) سرپرستی (٢) ارزشی (٢) روابط عمومی (٢) رمضانی (٢) مدیریت شهری (٢) اصول (٢) جامعه (٢) کابالا (٢) اسلام (٢) اقتصاد (٢) عرفان (٢) فرهنگ (٢) ارزش کارآفرینی در اسلام (٢) محله محوری[1]، همبستگ (٢) جیرکل (٢) اقتصاد فرهنگ (٢) مراکز فرهنگی (٢) رفتار شهروندی (٢) خویشتن محوری (۱) اصول اولیه (۱) اولویت بندی کارها (۱) ترانه اشکوری (۱) جراین فتنه (۱) گرمستان (۱) ساندیچ (۱) آب صلواتی (۱) سی پشت (۱) گلیه وا (۱) بوی شکلات (۱) اسلام ومدیریت مشارکتی (۱) مدرسه صالح (۱) اداره سازمان (۱) شخصیتهای کارکنان (۱) تفاوت کارکنان (۱) کسب تجربه با اشتباه در کار (۱) نطارت در اسلام (۱) ناظرین خدا (۱) اقتصاد محله (۱) فرهنگ محله (۱) تفاوت وامتیاز (۱) سیستم بسته (۱) درس سازمان (۱) اصلاح رفتار کودکان (۱) نقش فردی کودک (۱) شاخض مشارکت اجتماعی (۱) عملکردمشارکت (۱) لغوی مشارکت (۱) دانش (۱) هاشمی (۱) ایران (۱) قند (۱) خانواده (۱) دانشگاه (۱) موسیقی (۱) باران (۱) مجلس (۱) تحقیق (۱) شورا (۱) درخت (۱) استقلال (۱) شعر (۱) موفقیت (۱) طبیعت (۱) شهر (۱) حزب (۱) مدیریت دانش (۱) تعریف (۱) پودمانی (۱) ضرب المثل (۱) شکار (۱) سیستم (۱) امام خامنه ای (۱) استراتژیک (۱) کودکان (۱) کارآفرینی (۱) بهار (۱) تهران (۱) مدیر (۱) همبستگی (۱) آفتاب (۱) حافظ (۱) نسل (۱) مولوی (۱) اشتباه (۱) مدرسه (۱) ارزش (۱) مذاکره (۱) فرهنگسرا (۱) مدارس (۱) بسیجی (۱) الگو (۱) مولانا (۱) زمان (۱) نماز (۱) رمضان (۱) مازندران (۱) مدیریت زمان (۱) صهیونیزم (۱) دکل (۱) خلاق (۱) دعوا (۱) موفق (۱) برنج (۱) دیروز (۱) شهری (۱) فست فود (۱) دبستان (۱) سلمان هراتی (۱) جزوه (۱) تفریح (۱) کارکنان (۱) جامعه شناسی (۱) 5s (۱) سار (۱) دینی (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) مردم سالاری (۱) شهرداری تهران (۱) میر مسعود (۱) قاضی وپسرش (۱) ابوالفضل بیهقی (۱) بونصر (۱) زبان بیگانه (۱) جامعه شناسی شهری (۱) دامن حیا ی آفتاب (۱) جریان انحرافی (۱) شهرتهران (۱) تقدیر نامه (۱) اجتماع محلی (۱) دمینگ (۱) سواره (۱) ذهنی (۱) مدیریت مدرسه (۱) رقابت سالم (۱) تلفن همراه (۱) مبانی (۱) فن (۱) کسب وکار (۱) هدایت تحصیلی (۱) بلخی (۱) آب معدنی (۱) ایده پردازی (۱) دلربا (۱) حقوقی (۱) جلال الدین (۱) حیات طیبه (۱) براده (۱) مربیان دینی (۱) لوح (۱) درختی (۱) سوزش (۱) بازرس (۱) ریاست جمهوری (۱) مدیریت عمومی (۱) شور ایاری (۱) 18را ه (۱) کسب سود (۱) منطقه 15 (۱) مدیریت محله (۱) مروم مدار (۱) با هوشی زنان (۱) زمان تحویل پروژه (۱) محله های شهری (۱) چیستی محله (۱) نهاد محله (۱) پیشروان محلی (۱) پدر مدیریت (۱) هاپیر استار (۱) شهررداری تهران (۱) دراز مالگه (۱) افراد سازمان (۱) نظافت سازمانی (۱) ایده ی جدید (۱) سیستم باز (۱) مدیریت مشارکتی در اسلام (۱) اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران (۱) مشارکت اجتماعی (۱) پیاده (۱) راهبرد (۱) 5سین (۱) استبدادی (۱) روشها (۱) مسعودیه (۱) دم خروس (۱) نظارت همگانی (۱) مشارکت مذهبی (۱) باورهای دینی (۱) راهبرد دینی (۱) نیازمندان (۱) 110 (۱)
دوستان من   پرتال زیگور طراح قالب