یک بزینس پلان موفق

 

 

 

کد شناسایی طرح: ................................................ کد نوع طرح: ..................................

استان: تهران                     شهرستان: تهران

عنوان‌طرح:         فست فود                        سال تهیه: 1389

ارائه دهنده: نورالدین رمضاین                         تحصیلات:کارشناس ارشد            جنس: مرد

مجری دوره: جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح کسب و کار

(Business Plan)

 

 

عنوان طرح: فست فود

 

نام و نام خانوادگی طراح :

نورالدین رمضانی

محل اجرای طرح :

 تهران

تاریخ :1389


1

ب – مشخصات محل اجرای طرح:

  • استان تهران
  • شهرستان تهران
  • ابعاد و مساحت محل اجرای طرح
  • 20 متر مربع

 

ج – عنوان محصول یا محصولات (کالا /خدمات ) و ظرفیت تولید:

ردیف

نام محصول

ظرفیت تولید سالانه

واحد

قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار

1

ساندویچ سرد و گرم

31000

عدد

35000

 

 

 

 

 

* تمام ارقام به میلیون ریال می‌باشد.

 

2- خلاصه مدیریتی / اجرایی

زمینه و موضوع اصلی کسب و کار خود را توصیف نمایید. مأموریت و اهداف اصلی شرکت شما چیست؟ فرصت‌های موجود در این کسب و کار و راهبردهای دستیابی به آنها کدامند؟ بازار هدف خود را به طور خلاصه تشریح نمایید.

موقعیت و جایگاه شما در آینده این کسب و کار و در میان رقبا چگونه خواهد بود؟ تیم کاری خود را معرفی نمایید. نوع کسب و کار (تولیدی، خدماتی، تجاری و ....) خود را مشخص نمائید. نوع مالکیت حقوقی آن را مشخص نمایید. سرمایه موردنیاز کسب‌وکار خود را از چه منابعی تأمین می‌کنید؟ اطلاعات مالی مهم از وضعیت گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده از قبیل درآمد، سودخالص، دارایی‌ها و تعداد و نوع سهام را مشخص نمایید.

 

رفع مهمترین نیاز هر فرد در طول روز.

 رساندن مواد مغذی و سالم که بتوان با خوردن آن انرژی از دست رفته خود را کسب کند و با تمام نیرو به کارهای خود بپردازد.

از جمله اهداف ما ایجاد یک اغذیه فروشی کاملا بهداشتی است.

با طرح و توسعه مکان فعلی و با ایجاد شعب در مکان های دیگر زمینه ایجاد کسب و کار برای افراد دیگر به وجود می آید.

فروش مواد غذایی به کسانی که در آن محله زندگی و کسب و کاری دارند.با تلاش و کوشش و پشتکار می توانیم در آینده یکی از بزرگترین فست فودهای کشور را داشته باشیم.

 

 

 

 

3- تجزیه و تحلیل صنعت

الف – تجزیه و تحلیل محیطی

محیط کسب و کار

آیا خدمات لازم به منظور پشتیبانی عملیات تولید در منطقه وجود دارد؟ (دفاتر حقوقی، عرضه کنندگان مواد مصرفی و ....) آیا خدمات و زیربنای مناسب برای کارکنان و خانواده‌های آنها وجود دارد؟ (محل اسکان، فروشگاه، مدرسه و بیمارستان) چه روش‌های حمل و نقلی در دسترس است؟ آیا محل استقرار کسب و کار شما از نظر ضوابط زیست محیطی مناسب است؟

 

خیر- به دلیل اینکه محل کسب و کار در شهر واقع شده است نیاز به ارائه خدمات برای کارکنان احساس نمی شود.

 

 

 

 

 

(اعتقادات مذهبی، فرهنگ مصرف، آداب و رسوم)

آیا با فرهنگ (ارزش‌ها، باورها، اعتقادات مذهبی، فرهنگ مصرف) منطقه‌ای که کسب و کار شما در آن قرار دارد آشنایی دارید؟ آیا فرهنگ منطقه، کالاهای تولید شده / خدمات ارائه شده شما را می‌پذیرد؟ آیا فرهنگ منطقه مانع ایجاد،‌ توسعه و ترویج بخش‌هایی از کسب و کار شما می‌شود؟ بررسی نمایید. آیا می‌توانید بدون درنظر گرفتن موانع فرهنگی موجود، کسب و کار خود را راه‌انداز نمایید؟

 

بله- از آنجایی که مردم در تهیه غذای مورد نیاز خود با کمبود وقت مواجه هستند در نتیجه استفاده از غذاهای سریع به عنوان یک وعده و در بعضی موارد به عنوان یک میان وعده فرهنگ مصرف مردم را تغییر داده است.بنابراین مردم این نوع غذاها را پذیرفته اند و یا حتی برای خوردن آن اصرار می ورزند.

 

 

 

 

 

 

 

اقتصاد

در راه‌اندازی کسب و کار خود تا چه حد به عواملی از قبیل علاقمندی مشتریان، سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی‌شان به محصولات خود توجه کرده‌اید؟ آیا می‌توان خرید مشتریان خود را درنظر گرفته‌اید؟ آیا محصولات شما با توان خرید مشتریانتان متناسب می‌باشد؟ تأثیر تغییرات اقتصادی مانند توان خرید، مالیات، نرخ ارز و .... را در کسب و کار خود مشخص نمایید.

 

چون این مغازه در محل تردد مردم قرار دارد، آنان به راحتی می توانند غذای دلخواه خود را تهیه کنند و همچنین در تهیه ساندویچ مواد مصرفی زیادی به کار نرفته است و هر کس با هر سطح درآمدی می تواند غذای خود را تهیه کند.

 

 

 

 

 

 

 

تغییرات جمعیتی

تغییرات جمعیتی مانند اندازه جمعیت، توزیع، ترکیب، اشتغال، سطح تحصیلات و درآمد آحاد جمعیتی چه تأثیری بر کسب و کار شما دارد؟ آیا تأثیر چالش‌های جمعیتی ایران مانند تراکم زیاد جمیت در سنین جوانی، مهاجرت و اشتغال را بررسی نموده‌اید؟ تغییرات جمعیتی چه فرصت‌ها و مخاطراتی را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت؟

 

چون استفاده این نوع غذا در بین جوانان شایع تر است پس هر کس با هر وضعیت درآمد و سطح تحصیل می تواند از این اغذیه فروشی استفاده کند.

 

 

 

 

 

 

 

بررسی روندهای بازار

بازار محصولات خود را بررسی نمایید. آیا این بازار در حال رشد است یا رو به تغییرات می‌رود؟ آیا بازار شما پتانسیل رشد و توسعه را دارد؟ شاخص‌های فناوری مؤثر بر بازار کدامند؟ عوامل فصلی مؤثر در بازار کدامند؟ قوانین و مقررات مؤثر بر بازار کدامند؟

با افزایش مشتری و میزان علاقه به محصول می توانیم بازار خود را با ایجاد شعب متعدد گسترش دهیم.

 

 

بررسی رقبا

رقبای مستقیم و غیرمستقیم شما چه کسانی هستند؟ تهدیدات احتمالی را که ممکن است از جانب آنها به شما برسد، کدامند؟ برتری‌ها و کاستی‌ها رقبای شما در زمینه‌هایی مانند مدیریت، شبکه توزیع، منابع مالی، مزایای قیمت و مواردی از این قبیل چیست؟ وضعیت رقبای خود را در آینده مشخص نمایید. آیا می‌توانید بازار رقبای خود را تصاحب کنید؟ در مورد نحوه انجام این کار توضیح دهید.

 

رقبای مستقیم ما کسانی هستند که همانند ما تک محصولی بوده و فقط یک نوع غذا تولید می کنند اما رقبای غیر مستقیم هم وجود دارند که در تهیه غذای خود تنوع به خرج داده و چندین نوع غذا دارند که ما با بالا بردن کیفیت ،رعایت بهداشت و احترام به مشتری سعی در جلب رضایت مشتری می نماییم و با رقبای خود مبارزه می کنیم.

 

 

بررسی قیمت

آیا قیمت محصولات با ارزش مورد انتظار مشتری یکسان است؟ قیمت محصولات خود را با توجه به مواردی از قبیل کیفیت، محل و منطقه کسب و کار و ... در سالهای گذشته مقایسه و تحلیل کنید. قیمت محصولات خود را براساس تولید کنندگان و یا ارائه‌کنندگان خدمات مقایسه و تحلیل کنید. روند تغییرات قیمت محصول را بررسی و تحلیل نمایید.

 

هزینه های متغیر همچون حقوق و دستمزد،سوخت و انرژی و...بر روی قیمت محصول به طور مستقیم اثر می گذارند اما در شروع کار ما قیمت را همانند دیگر اغذیه فروشان آن منطقه در نظر می گیریم و در آینده با توجه به تعداد و نظر مشتری بر روی قیمت محصول تغییر ایجاد می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

ج – تجزیه و تحلیل فنی

رویه‌های تولید (وضع موجود)

رویه‌های تولید خود را مشخص نمایید. آیا شرکت / سازمان شما با رویه‌های برتر موجود در صنعت آشنایی دارد؟ رقبای شما از چه روش‌هایی برای تولید محصولات خود استفاده می‌نمایند؟ آیا روش‌های موجود برای تولید محصولات شما مناسب می‌باشند؟ آیا شرکت / سازمان شما روش تولید یا روش‌های تولید منحصر به فرد و رقابتی برای تولید محصولات خود دارد؟

 

پختن، سرخ کردن، شستن

 

 

 

 

 

 

تکنولوژی تولید

آیا تکنولوژی موردنیاز شما در دسترس است؟ آیا هزینه تهیه آن بالاست؟ آیا برنامه مشخصی برای تهیه تکنولوژی موردنیاز خود دارید؟ مشخصات تکنولوژی موردنظر شما (داخلی / خارجی، ظرفیت، تأمین قطعات و مواد اولیه) چیست؟ عمر تکنولوژی فعلی خود را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ عمر آن در مقایسه با تکنولوژی‌های موجود چگونه است؟ فرآیند تولید محصول خود را در این تکنولوژی شرح دهید. آیا می‌توان تکنولوژی دیگری را به راحتی جایگزین تکنولوژی موجود کرد؟ دانش فنی و پتانسیل نیروی انسانی موجود را در بکارگیری تکنولوژی مورد نظر خود بررسی نمایید.

 

تنها وسایل به کار رفته فر اجاق گاز و یخچال می باشد پس در نتیجه تکنولوژی خاصی در این فرایند وجود ندارد.

 

 

 

 

 

4- دورنمای شرکت / شرح کسب و کار

معرفی شرکت

مالکیت کسب و کار شما به چه صورتی است؟ (شخصی، مشارکتی و ....) نوع کسب و کار شما (تولیدی، خدماتی و ....) چیست؟ تولیدات یا خدمات شما چیست؟

مالکیت شخصی است .ارائه غذا به مشتریان تحت عنوان فست فود.

 

 

سرمایه‌گذاران و سهامداران اصلی :

سرمایه‌گذاران و سهامداران اصلی در کسب و کار شما چه کسانی هستند؟

 

تنها سهامدار اصلی خودم می باشم.

 

دیدگاه / چشم‌انداز

وضعیت و موقعیت شرکت / سازمان خود را در محیط آینده به چه صورتی می‌بینید؟ در مورد موقعیت مورد انتظار خود و آن چیزی که شرکت / سازمان شما در آینده می‌خواهد به آن برسد، توضیح دهید.

 

با ارائه بهترین نوع غذا به مشتریان سعی در راه اندازی شعب متعدد را دارم.

 

 

 

 

مأموریت

شرکت/ سازمان شما به چه نیازی پاسخ می‌دهد؟ به چه روشی به نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهید؟ چه چیزی شما را منحصر به فرد یا متمایز می‌سازد؟

 

ارسال غذا به درب منازل تا حدودی به نیاز مشتریان پاسخ می دهیم.

 

 

 

 

 

اهداف اصلی

کسب و کار شما برای کسب موفقیت به چه اهدافی باید برسد؟ تعریف موفقیت در کسب و کار شما چیست؟

 

رضایت مشتری و کسب سود عادلانه و امنیت شغلی جهت کارگران

 

 

 

 

راهبردها (تولید / فروش / خدمات

کسب و کار شما چگونه را‌ه‌اندازی و اداره خواهد شد؟ کسب و کار شما چگونه رشد خواهد کرد؟ راهبرهای دسترسی به اهداف اصلی چیست؟

 

با طرح و توسعه مکان فعلی و ارائه غذاهای جدید و متنوع و سالم که با ذائقه ایرانیان سازگار باشد اقدام خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

برنامه‌ها

برنامه‌های خود را برای تحقق راهبرد شرکت / سازمان شرح دهید.

 

1-    دقت در تهیه بهترین مواد اولیه

2-    دقت در کیفیت و کمیت تهیه و آماده سازی غذا

3-    دقت در سرو و رساندن به موقع و سریع به مشتری

4-    با ایجاد عادلانه بالاترین سود و کمترین هزینه

 

 

 

 

5- معرفی محصولات (کالا / خدمات)

معرفی محصول

نام محصولات خود را ذکر نمایید. محصولات شما چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارند؟ موارد مصرف محصولات شما چیست؟ برای معرفی محصولات خود به مشتریان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

 

ساندویچ سرد و گرم- مقوی خوش طعم و ارائه مطلوب به مشتری- تغذیه سالم –پخش تراکت و درج آگهی در روزنامه

 

 

 

مزیت‌های رقابتی محصولات

خصوصیات و ویژگی‌های بارز و نوآورانه محصولات قابل ارائه شما چیست؟ محصولات سازمان شما نسبت به محصولات مشابه چه برتری‌ها و یا کاستی‌هایی دارند؟ برای کسب مزیت رقابتی در تولید کالاها یاارائه خدمات چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ (قیمت پایین، کیفیت محصول، انحصار محصول) برای کسب شایستگی محوری در تولید محصولات یا ارائه خدمات چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

 

طعم غذا با استفاده از ادویه جات متفاوت، مواد اولیه با کیفیت بالا، رعایت اصول و موازین بهداشتی با رعایت قیمت مناسب.

 

 

معرفی آمیخته بازاریابی محصولات

آیا برای تولید کالا یا ارائه خدماتی جدید به مشتریان برنامه‌ای دارید؟ برای توزیع کالاها یا ارائه خدمات خود چه شیوه‌هایی را به کار می‌گیرید؟ آیا برنامه‌ای برای تبلیغ محصولات خود دارید؟ برای تبلیغ  محصولات خود از چه روش‌ها و کانال‌هایی استفاده می‌کنید؟ قیمت محصولات خود را به چه شیوه‌ای تعیین می‌کنید؟

 

رعایت موازین بهداشتی و کیفیت محصول تبلیغ این اغذیه فروشی است و همچنین مکان ارائه و توزیع در محل عبور و مرور مردم قرار دارد وبا ظاهری کاملا آراسته متناسب با اغذیه فروشی باعث جلب مشتری می گردد .قیمت محصول نیز با توجه به خدمات ارائه شده به مشتری و دیگر اغذیه فروشی های آن منطقه و تحت نظر صنف اغذیه فروشان ارائه خواهد شد.

 

 

6- برنامة عملیاتی و تولید

فناوری و روش تولید مناسب

تکنولوژی موردنیاز برای تولید محصول خود را مشخص نمایید. روش تولید خود ر شرح دهید. آیا تکنولوژی و روش تولیدی را که برگزیده‌اید با توان مالی، شرایط محیطی، تغییرات آینده تکنولوژی، سیاست‌های دولت، محیط زیست و شرایط اقتصادی مطابقت دارد؟ آیا درجه وابستگی تکنولوژی موردنیاز خود را به منابع خارجی درنظر گرفته‌اید؟

 

تکنولوژی خاصی در فرایند تولید نخواهیم داشت و این فرایند سعی می شود کاملا با توان مالی و شرایط محیطی و اقتصادی مطابقت داشته باشد و هیچ گونه وابستگی به منابع خارجی نداریم.

 

 

 

 

 

 

 

مراحل و فرآیند تولید

فرآیند تولید خود را براساس روش تولید موردنظر خود، شرح دهید.

مراحل تولید و ساخت محصولات و جریان ورود مواد اولیة اصلی تا مرحلة بسته‌بندی محصولات را تشریح نمایید. در مورد عواملی مانند نیروی انسانی، مواد اولیه و تکنولوژی در دسترس که بر فرآیند تولید شما تأثیرگذارند، توضیح دهید.

 

1-خرید مواد اولیه

2- آماده سازی مواد از قبیل شستن خرد کردن

3- طبخ مواد

4-بسته بندی و ارائه به مشتریان

 

 

 

 

 

 

 

 

برآورد فضای مورد نیاز طرح

 

 

 

                         ساختمانها

ردیف

نوع ساختمان

تعداد

متراژ

مصالح موردنیاز

هزینه هر مترمربع

هزینه کل

ملاحظات

1

ساختمان تولیدی

 

13

 

000،000،30

390،000،000

 

 

2

ساختمان اداری و سرویس‌ها

 

5

 

000،000،30

 

150،000،000

 

3

ساختمان رفاهی

 

 

 

 

 

 

4

انبار مواد اولیه و قطعات یدکی  انبارها

 

5/1

 

000،000،30

 

45.000.000

 

5

انبار کالای ساخته شده

 

 

 

 

 

 

6

ساختمان پست برق

 

 

 

 

 

 

7

ساختمان نگهبانی وسرایداری نمازخانه

 

5/0

 

000،000،30

 

15.000.000

 

8

ساختمانی مسکونی

 

 

 

 

 

 

9

سایر ، آزمایشگاه

 

 

 

 

 

 

 

جمع کل

 

20

 

000،000،30

600.000.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تأسیسات

ردیف

اقلام موردنیاز

تعداد

هزینة واحد (هزارریال)

هزینه کل (میلیون ریال)

1

حق انشعاب برق

1

5.000.000

5.000.000

2

ترانسفورماتور

 

 

 

3

کابل کشی

/ 1 نظر / 12 بازدید
محمد پورغلامی

سلام دوستان خوب من رکورد جهانی پرشین بلاگ اگه منو میشناسین یا تازه با وبم آشنا شدیدیا از دوستانی هستید که قبلاً وبمو دیدن یا دوستان عزیز گلم همتون یک بار وبلاگمو دیدین اگه نظرتون مثبته یک لایک بزنیدتا ببینم تو 7 روز چند تا لایک می خورم دوستان گل پرشین بلاگی اگه دوستم دارین این پست رو لایک باران کنید http://mohammadporgholami.persianblog.ir/ همهتون رون دوست دارم برای بهتر دیدن وبلاگ از مرور گر فایر فاکس استفاده کنید